Het reinigen van de radiator van de auto is niet heel ingewikkeld, maar vereist wel wat aandacht. De radiator heeft de taak om de temperatuur van het koelvloeistofcircuit van de motor te verlagen. Koelvloeistof bestaat uit een mengsel van gedemineraliseerd water en een anti-elektro beschermende stof. De verhouding tussen deze twee vloeistoffen is meestal 50-50. Na verloop van tijd verliest de vloeistof geleidelijk de antivries- en anticorrosie-eigenschappen. Om schade aan het koelcircuit en de motor te voorkomen raden we je daarom aan om de radiator regelmatig te onderhouden.
Extern en intern onderhoud aan de radiator moet minstens twee à drie keer per jaar worden uitgevoegd. Binnen twee à drie jaar kan de vloeistof namelijk verontreinigd zijn geraakt met oxiden en andere elementen. Wanneer er verdachte signalen zijn, zoals watervlekken onder de auto of watertemperaturen die tijdens het rijden hoger zijn dan gemiddeld, dan is onmiddellijk onderhoud vereist.
Borstel met zachte haren
Krik
Grote bak
Schroevendraaier
Gedemineraliseerd water
Antivries
Voordat je begint met het schoonmaken van de auto radiator is het belangrijk om de gehele motorruimte grondig schoon te maken. Dit kun je doen met wasmiddel of de Universele Reinigingspray. Met deze spray verwijder je namelijk snel en gemakkelijk hardnekkig vet en vuil. Daarna veeg je alles nog af met een schone doek, zodat al het losgelaten vuil is verwijderd.
Voor het schoonmaken van de auto radiator, controleer je eerst de hulzen die de radiator binnenkomen en verlaten en die naar het expansiereservoir en de motor gaan. Controleer goed of er geen lekken zijn en of alle klemmen goed vastzitten. Reinig de voorkant van de radiator met een zachte borstel en verwijder vuil en insecten. Hiervoor kun je WD-40 Multi-Use Product gebruiken om al het vuil makkelijker los te krijgen. Let op dat je niet met te veel kracht borstelt. Wanneer je dit wel doet heb je kans op vervorming.
Voor het legen van de radiator voer je eerst wat voorbereidende stappen uit. Til de auto op met bijvoorbeeld een krik en plaats een grote bak onder de motor. Wanneer de motor koud is, verwijder je de dop van de bovenkant van het expansietank (ofwel koelvloeistofreservoir). Controleer of er een aftapkraan en eventuele ontluchtingskleppen zijn. Draai de kleppen los en de kraan open. Hierdoor kan de vloeistof er uitlopen en dit wordt opgevangen in de bak onder de motor. Wanneer er geen aftapkraan is, koppel je de onderste huls van het circuit los. Maak de klem die hem vasthoudt los en verwijder de huls van het mondstuk waarop hij is geplaatst.
Als alle vloeistoffen zijn verwijderd, sluit je de onderste kraan en draai je de ontluchtingskleppen vast. Wanneer je de huls hebt losgemaakt, plaats je deze weer terug. Vul daarna het koelcircuit met gedemineraliseerd water. Dit doe je door het water in het expansietank te gieten. Sluit de dop van de tank en start de motor. Laat de motor een paar minuten draaien. Wanneer je de motor weer hebt uitgezet laat je hem afkoelen en herhaal je de vorige handeling. Laat al het water dat voor het schoonmaken is gebruikt lopen in de grote bak.
Herhaal de vorige handeling als je merkt dat het water vuil blijft. Je kunt speciale chemische middelen aan het schoonmaak water toevoegen. Deze chemische middelen zorgen voor sterke ontkalking.
Let op: De chemische middelen zijn agressieve en gevaarlijke stoffen. Wanneer je dit wilt gebruiken kun je dit het beste door een professionele monteur laten doen. Als je het toch zelf doet, bescherm je lichaam dan tegen elk contact met het product.
Na het uitvoeren van de voorgaande stappen zijn we bij de laatste stap aangekomen. Het vullen van het circuit van de auto radiator. Elke auto heeft een bepaald type antivries nodig. Raadpleeg hiervoor de onderhoudshandleiding van de auto. Wanneer je zomaar een willekeurige antivries gebruikt heb je kans op ernstige schade aan de motor. Zie de instructies op het product voor het juiste mengpercentage. Hiervoor wordt altijd gedemineraliseerd water gebruikt. Giet bij een koude motor de vloeistof in het expansiereservoir tot het aangegeven niveau. Sluit daarna de dop en start de motor. Laat de motor een paar minuten draaien. Wanneer het vloeistofniveau in de bak afneemt, vul je deze bij. Om eventuele luchtbellen af te voeren, druk je meerdere keren op verschillende circuit niveaus.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden