In 1953, in een klein laboratorium in San Diego, Californië, begonnen drie medewerkers van Rocket Chemical Company aan de ontwikkeling van een lijn roestwerende oplosmiddelen en ontvetters voor gebruik in de lucht- en ruimtevaartindustrie.
Het vergde 40 pogingen om hun waterverdrijvende formule goed te krijgen, maar bij de 40e poging kregen ze het voor elkaar. WD-40 was geboren. WD-40 staat voor Water Displacement, 40e formule. Dit is de naam rechtstreeks afkomstig uit het labboek van de chemicus die het product ontwikkelde.
Het eerste bedrijf dat WD-40 commercieel gebruikte was Convair, een ruimtevaartbedrijf, om de buitenkant van de Atlasraket tegen roest en corrosie te beschermen. Het product werkte zo goed dat verschillende werknemers bussen WD-40 uit de fabriek meenamen om thuis te gebruiken.
Een paar jaar later experimenteerde Norm Larsen, oprichter en president van Rocket Chemical Company, met de mogelijkheid om WD-40 in spuitbussen te verpakken, omdat hij dacht dat consumenten het product ook thuis in hun werkplaats of garage zouden kunnen gebruiken.
De allereerste spuitbussen werden verkocht in 1958 en het WD-40 avontuur kreeg een nieuwe dimensie! Het bedrijf verdubbelde in slechts twee jaar tijd in omvang en in 1969 nam de Rocket Chemical Company de naam van zijn enige product aan: WD-40
1953
Rocket Chemical Company wordt op 23 september 1953 opgericht door Norman B. Larsen, Gordon Dawson en John B. Gregory.
1957
Cy Irving wordt president van Rocket Chemical Company.
1958
WD-40 verschijnt voor het eerst in de winkelschappen in San Diego, Californië.
1960
Het bedrijf verdubbelt bijna in omvang en telt nu zeven mensen die gemiddeld 45 dozen per dag verkopen vanuit de kofferbak van hun auto’s aan ijzerwaren- en sportspeciaalzaken in de hele San Diego regio.
1961
De eerste volledige vrachtwagen met WD-40 wordt gevuld om te voldoen aan de behoeften van de slachtoffers van de orkaan Carla langs de Amerikaanse Golfkust. Het wordt gebruikt om door overstroming en regen beschadigde voertuigen en apparatuur te herstellen.
1969
John S. Barry wordt aangesteld als president en chief executive officer van WD-40 Company en hernoemt het bedrijf naar zijn enige product, WD-40.
1973
WD-40 Company gaat naar de beurs en wordt Over-The-Counter genoteerd. Aandelenprijs stijgt met 61% op de eerste dag van de notering.
1983
Verkoop bereikt 50,2 miljoen dollar. Veel bedrijven proberen imitatieproducten op de markt te brengen en gaan zelfs zo ver dat ze de kenmerkende blauwe en gele bus met de kleine rode dop kopiëren. Tribe Members: 38
1990
Gerald Schlief wordt benoemd tot president en chief operating officer van WD-40 Company. Later wordt hij benoemd tot chief executive officer.
1993
WD-40 Company viert zijn 40-jarig bestaan door de grens van 100 miljoen dollar omzet te doorbreken. Het bedrijf wordt ook opgenomen in de Top Tien van meest winstgevende bedrijven op de NASDAQ-beurs.
1997
Garry O. Ridge wordt benoemd tot president en chief executive officer van WD-40 Company.
2001
WD-40 Company voegt Global Household Brands toe aan zijn merkenportfolio. De toevoeging van X-14®, 2000 Flushes® en Carpet Fresh® maakt WD-40 Company een martkleider in huishoudelijke reinigings- en onderhoudsproducten. Tribe Members: 227
2003
De 3-IN-ONE Professional lijn wordt gelanceerd. De WD-40 Big Blast® spuitbus wordt geïntroduceerd in de VS, met een breed sproeigebied dat WD-40 Multi-Use Product snel en efficiënt over grote oppervlakken verspreidt.
2004
WD-40 Company neemt 1001® over, het marktleidende merk voor tapijtreinigingsproducten in het Verenigd Koninkrijk. Ook breidt het bedrijf zijn 3-IN-ONE Professional lijn uit met de introductie van een heavy-duty cleaner-ontvetter, een motorstarter en een high-performance smeermiddel.
2005
WD-40 Company introduceert de WD-40 Smart Straw®, die een permanent bevestigd rietje heeft. Deze nieuwe Smart Straw spuit op 2 manieren (Sprays 2 Ways™): met het rietje naar beneden krijg je een brede spray en met het rietje omhoog krijg je een krachtige nauwekeurig straal. De Smart Straw lost ook de grootste klacht over WD-40 producten op: het kwijtraken van het kleine rode rietje. De 3-IN-ONE Professional lijn breidt uit met de introductie van een droog smeermiddel om alle soorten oppervlakken te helpen smeren en beschermen zonder een olieachtig residu achter te laten. Spot Shot Instant Carpet Stain Remover wordt uitgebracht in een handige spuitflacon met trekker.
2008
WD-40 Company bouwt zijn populairste maten WD-40 Multi-Use Product bussen om naar het Smart Straw leveringssysteem. De officiële lijst van 2.000 toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product verschijnt voor het eerst, dankzij de hulp van WD-40 Fan Club-leden. Spot Shot introduceert twee nieuwe trigger-producten: Spot Shot Instant Carpet Stain and Odor Eliminator en Spot Shot Pet.
2009
WD-40 Company introduceert WD-40 Trigger Pro®, een non-aerosol product met dezelfde WD-40 formule voor industriële gebruikers. WD-40 Company lanceert het merk BLUE WORKS®. BLUE WORKS is een lijn speciale onderhoudsproducten die exclusief is ontworpen voor industriële gebruikers, met formules die de industrienormen voor testen overtreffen.
2011
Voortbouwend op de inzichten van de introductie van het merk BLUE WORKS introduceert WD-40 Company WD-40® Specialist®, een lijn met de beste specialiteitsproducten onder het WD-40 merk, gericht op professionele gebruikers. De eerste productlijn omvat een waterbestendig siliconen smeermiddel, een beschermend wit lithiumvet en roestwerende kruipolie, met Blu Torch™ Technology, een gepatenteerd mengsel van synthetische additieven. Tribe Members: 334
2012
WD-40 Company richt WD-40 BIKE Company op, een merk dat zich uitsluitend richt op onderhoudsproducten voor de fiets. De hoogwaardige onderhoudsproductlijn WD-40® BIKE biedt een lijn van producten waaronder natte en droge kettingsmeermiddelen, een krachtige ontvetter, een schuimende fietsreiniger en een framebeschermer.
2013
The WD-40 Company viert zijn 60e verjaardag. De WD-40 Specialist productlijn is gegroeid tot acht producten. Er zijn vijf nieuwe producten toegevoegd. Door het succes van WD-40 Specialist besluit WD-40 Company de productie van het merk BLUE WORKS stop te zetten.
2014
WD-40 Company neemt GT85 over, een veelzijdig product voor fietsonderhoud dat vooral in het Verenigd Koninkrijk wordt verkocht.
2015
WD-40 Company introduceert WD-40 Flexible Straw™ in de VS. Met een flexibele rietje van 21 cm die buigt en zijn vorm behoudt, kan het onbereikbare plaatsen bereiken: krappe loodgietersruimtes, achter motorblokken, moeilijk bereikbare scharnieren, rollers en zo veel meer!
2016
In 2016 daagt WD-40 Company zwaartekracht uit met de WD-40® Specialist® Spray &; Stay Gel Lubricant. Met een no-drip formule die blijft waar het gespoten is, biedt het 12x langer durende smering op verticale oppervlakken en bewegende onderdelen. Tribe Members: 445
2016
Later in 2016 komen er vier nieuwe high-performance vetten bij de WD-40 Specialist familie. Dankzij hun geavanceerde, industriële technologie kunnen ze specifieke uitdagingen aan bij hoge temperatuur, druk en vochtigheid, en kunnen ze op de werkplek worden gebruikt zonder de gevolgen van kruisbesmetting.
© 2021 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden
Door een regio te selecteren verandert de taal en/of inhoud op WD-40.