Het repareren van de kunststof bumper van je auto is, bij plaatselijke schade, geen bijzonder complexe operatie. In veel gevallen is vervanging van de bumper niet nodig. Autobumpers zijn vrijwel allemaal gemaakt van kunststof en zijn over het algemeen in dezelfde kleur als de carrosserie gespoten. Toch zijn er ook veel ongelakte uitvoeringen en kennen we allemaal de klassieke donkergrijze kleur. De bumper komt vaak in aanraking met vreemde voorwerpen tijdens het parkeren of reizen.
De schade die kan ontstaan is uiteenlopend: van een kleine kras of vervorming tot een breuk in het oppervlak. In minder ernstige gevallen is het mogelijk om zelf een reparatie uit te voeren, met uitstekende resultaten. De reparatie van ernstigere beschadigingen kun je beter overlaten aan schadeherstelbedrijven. Vooral als het gaat om delen van de carrosserie. Voor kleine reparaties is het niet nodig om een bepaalde set gereedschappen en materialen te hebben, terwijl voor meer veeleisende reparaties speciaal gereedschap nodig is.
Lichte krasjes op de bumper van de auto komen vaak voor. Vooral bij het parkeren of manoeuvreren. Als deze krasjes niet diep zijn en de carrosserie van de bumper is er niet door vervormd, kun je ze vrij eenvoudig en snel verwijderen. Is de bumper niet geverfd? Ga dan voor een grondige reiniging van het beschadigde deel. Gebruik WD-40 Specialist Universele Reinigingsspray met een spons en wrijf het daarna goed droog met een microvezeldoek. Breng vervolgens de speciale schuurpasta op het aangetaste deel. Heb geduld en werk herhaaldelijk met cirkelvormige bewegingen totdat het onderdeel glad is. Je zult zien dat de krassen verdwijnen. Zijn de krassen toch dieper dan verwacht? Gebruik dan schuurpapier (400+), maar druk niet te hard. Als de bumper is geverfd, werk je op dezelfde manier met de schuurpasta. Als de bumper is geverfd, werken we op dezelfde manier met de schuurpasta, maar we gebruiken geen schuurpapier, vooral niet als de verf metaalachtig is, omdat de werking ervan de transparant gelakte afwerking verwijdert. Blijven de krassen zichtbaar? Dan is een andere methode vereist.
Op dit punt zul je moeten beslissen of je de bumper zelf gaat repareren of dat je een reparatiebedrijf inschakelt. Als je besluit om het zelf te doen, moet je na reiniging en behandeling met de schuurpasta een lichte laag flexibele plamuur voor kunststof materialen aanbrengen. Na verder schuren, herstel je de verf en de transparante lakafwerking die samensmelt met de rest van het oppervlak. De klus wordt dan afgerond met polijsten.
Bij vervorming of een deuk is het raadzaam om de bumper van de auto te verwijderen. Zo kun je gemakkelijker de bumper van de auto repareren. Demontage wordt uitgevoerd door de verschillende schroeven los te draaien, waarmee de bumper aan de carrosserie is bevestigd. Verwijder eventuele interne spatborden en koppel de kabels los die de koplampen van stroom voorzien. Deze klus kan ingewikkeld zijn. Zorg ervoor dat de contouren, die worden gebruikt voor bevestiging en vergrendeling, niet worden verbroken. Hiervoor is het nuttig om WD-40 Specialist Super Kruipolie te gebruiken, zodat je de schroeven makkelijker loskrijgt. Deze spray is ook geschikt voor moeilijke gevallen, zoals bij roestvorming.
Een vervorming als gevolg van een (kleine) botsing kan worden aangepakt door een heteluchtpistool te gebruiken, dat een temperatuur van minstens 500°C uitstoot. Verwarm met het pistool eerst voorzichtig de randen en vervolgens het middengedeelte van het gedeukte deel. Wanneer het voldoende verzacht is, kun je het gemakkelijk vanuit de andere kant terugduwen naar de oorspronkelijke vorm. Hoewel de precieze vorm niet perfect wordt, is het altijd noodzakelijk om eerst te schuren met een schuurmiddel (hoog korrelniveau) en vervolgens met een fijn schuurmiddel. Zo maak je het profiel volledig glad en egaal. Daarna ga je opvullen, opgevolgd door verder schuren en aflakken. Het lakken kun je ook uitbesteden aan een carrosseriebedrijf.
Zit er een scheur of breuk in de bumper? Dan is het noodzakelijk om aan de binnenkant van de bumper te handelen. Er wordt een speciaal gereedschap gebruikt dat het kunststof verwarmt en een soort nietjes aanbrengt, die na afkoeling van het deel stevig blijven zitten. Op deze manier worden de gescheurde delen stevig gepositioneerd in de juiste vorm van de bumper. Daarna volgt de eerdere vul- en verfprocedure.
Nadat de bumper is gerepareerd en opnieuw is gespoten, moet je deze weer op zijn positie plaatsen. Om problemen te voorkomen, dien je de schroefzittingen, de schroeven zelf, eventuele verbindingen in de profielen en de interne steenvangers grondig te reinigen. Deze gewassen en geborstelde onderdelen kunnen voor montage worden behandeld met WD-40 Smart Straw.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden