Voordat je begint met het onderhouden van een kruiskoppeling, is het belangrijk dat je weet wat het is, waar je het kunt vinden en wat de meest voorkomende storingen zijn. De kruiskoppeling is een scharnierend mechanisch onderdeel dat de roterende beweging tussen twee niet-uitgelijnde assen (of assen die in een hoek bij elkaar staan) mogelijk maakt, zonder kracht te verliezen. Het wordt gebruikt voor voortbeweging van locomotieven, bij de bediening van landbouwmachines en in vele andere toepassingen. Hoewel een kruiskoppeling extreem robuust is, kan deze na verloop van tijd verslechteren. Vooral wanneer de aanwezige krachten aanzienlijk zijn en deze gedurende een lange tijd worden uitgeoefend. Het element dat het makkelijkst beschadigt, is de spin (dwarsas). Dit element vormt het gewricht en maakt de rotatie mogelijk. Er zijn verschillende tekenen van storing. De meest voorkomende zijn:
Wat altijd belangrijk is, is routineonderhoud van de kruiskoppeling. Dit draagt bij aan een aanzienlijke verlenging van de levensduur van dit mechanische onderdeel. Tijdens het onderhoud is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen speling in de spinkoppelingen zit. Zelfs de kleinste speling kan ertoe leiden dat niet alleen het gewricht, maar de gehele aandrijfas zal moeten worden vervangen. Volg onderstaande stappen en ontdek hoe je je kruiskoppeling het beste kunt onderhouden.
Om de spin te kunnen bereiken, is het bijna altijd nodig om de as (telescopisch of niet-telescopisch), uitgerust met de kruiskoppelingen van de machine, te verwijderen. Deze bewerking moet op verschillende manieren worden uitgevoerd, afhankelijk van het type machine waaraan wordt gewerkt. Verschillende soorten vuil kunnen zich ophopen op de spinnen en vorken van de kruiskoppelingen. Voor demontage is het raadzaam om grondig te reinigen. Doe dit met WD-40 Specialist Universele Reiniger, waardoor vet, olie en vuil snel wordt verwijderd zonder residu achter te laten. Deze spray werkt direct en is eenvoudig af te spoelen. Gebruik voor de afwerking WD-40 Smart Straw. Dit is de eerste stap van het onderhouden van een kruiskoppeling.
Zodra de as op een stevige steun is geklemd (het is beter om een bankschroef te vermijden, die hem te strak maakt en hem zou kunnen vervormen, vooral als hij telescopisch is), moeten eerst vier ringen worden verwijderd, die de spin op zijn plaats houdt. Gebruik vervolgens een lagertrekker in de vorm van een grote schroefklem. Breng deze aan op één arm van de spin, draai de schroefdraadas om de spin uit zijn zitting te duwen, langs één as, totdat de lager aan de andere kant van de arm uit de vork komt. Trek nu de kruiskoppelingslager met de hand eruit. Zorg ervoor dat de binnenste lagers er niet uit gaan en verloren gaan. De spin kan ook uit de tweede rollager worden verwijderd en vervolgens van de vork worden losgemaakt. Dezelfde bewerking wordt uitgevoerd op de andere spin as. Om al deze handelingen te vergemakkelijken, is het handig om WD-40 Smart Straw op de buitenoppervlaktes van de kooladers aan te brengen. De hierboven beschreven bewerking kan ook worden uitgevoerd met behulp van metalen cilinders. Dit doe je door middel van de exacte diameter van de bekers en door het slaan van de cilinder met een hamer, totdat dezelfde ontgrendeling is verkregen. Dit is echter niet aan te raden. Kortom, op dit moment is de spin volledig vrij en kan deze worden verwijderd.
Bij het onderhouden van een kruiskoppeling moeten de spin en lagers zorgvuldig worden onderzocht op vervorming, ontbrekende rollen van lagers of andere problemen. Als er geen problemen zijn, vul dan de binnenkant van de cups met speciaal vet voor kruiskoppelingen en ga verder met het terugplaatsen van de spin (zonder rollagers ) in de gaten van de vork. Plaats de cup dan vanaf de buitenkant van de vork en druk ze op de juiste plaats met de druk van de trekker. Ook hier kan Smart Straw worden gebruikt, om de bediening te vergemakkelijken. Ten slotte zijn de vier Seeger-ringen, die de stabiliteit van de spin garanderen, teruggeplaatst in de vier gaten van de spinnen. Deze ringen moeten in de cirkelvormige groeven op de vorken worden gestoken. Zorg ervoor dat de groeven goed worden schoongemaakt. De spinnen hebben geen specifieke montagerichting, omdat ze perfect symmetrisch zijn. Maar als ze een ‘smeernippel’ hebben, moeten ze zo worden gemonteerd dat deze zich in een positie bevindt die door de vetpomp kan worden bereikt wanneer de kruiskoppeling is gemonteerd op de automaat.
Roterende aandrijfassen, met name telescopische assen, kunnen vervormd raken bij het vastlopen van de kruiskoppeling. Maar ook als er een groot hoogte- en hoekverschil is tussen de aftakas en de aan te drijven machine. Als de as vervormd is, moet deze worden vervangen door een model met dezelfde kenmerken als het origineel.
Heb je elke stap in deze how-to doorlopen? Dan weet je zeker dat je de kruiskoppeling op de juiste manier hebt onderhouden. Zowel de kruiskoppelingen als de machine zelf zullen nu naar behoren werken en geen gebreken meer vertonen, zoals piepende of stotende geluiden. Heb je zelf nog handige tips voor het onderhouden van universele kruiskoppelingen? Deel ze met ons via Facebook of Instagram en inspireer anderen! Nu je klaar bent met deze klus en je je gereedschap gaat opbergen, vergeet dan niet het gereedschap te onderhouden. Ben je benieuwd hoe dat moet bekijk dan deze how-to.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden