Het vervangen van de startmotor van je auto is een handeling die enige ervaring en goede mechanische kennis vereist. Het probleem is een echte klassieker: je draait de contactsleutel van de auto om (of je druk de startknop in), je hoort een klik, maar de motor weigert te starten. In eerste instantie denk je natuurlijk aan de accu, maar als deze voldoende opgeladen is, zul je jouw aandacht moeten richten op de startmotor. Dit fundamentele onderdeel bevindt zich meestal in het onderste deel van de motor. De startmotor bestaat uit twee componenten: de elektromotor en de daarop aangesloten elektromagneet. Wanneer het systeem de stroom ontvangt, verplaatst de elektromagneet de as van de startmotor.
Op dit punt draait de startmotor die door de stroom van de accu in rotatie wordt gebracht. Als dit niet gebeurt, moet de startmotor worden gedemonteerd om te worden gereviseerd of vervangen. Let op dat je deze handeling(en) alleen uitvoert als het zeker is dat het niet functioneren van de startmotor niet wordt veroorzaakt door de accu, de stuurzekering van de startmotor of het ontstekingssysteem.
Omdat je in het onderste deel van de motor moet zijn, dien je allereerst de auto op te tillen door middel van oprijbokken. Staat de auto stabiel en veilig? Koppel dan beide accupolen los om eventueel gevaarlijk elektrisch contact te voorkomen. Zorg ervoor dat de startmotor goed gereinigd is. Gebruik WD-40 Specialist Universele Reiniger om vet, vuil en olie te verwijderen, zonder residu achter te laten. Het werkt zeer snel en is gemakkelijk af te spoelen. Controleer of de aansluitklemmen op de elektromagneet perfect zijn aangesloten en intact zijn. Elk los contact moet worden behandeld met WD-40 Specialist Contactspray en goed worden vastgedraaid. Als de motor nog steeds niet start, moet de startmotor worden verwijderd en gecontroleerd.
Voordat je begint met demonteren, is het raadzaam om te controleren of je over al het benodigde gereedschap beschikt. Denk aan dop- en moersleutels. De startmotor wordt meestal bereikt vanaf het onderste deel van de motor, maar in sommige auto’s kan het ook nodig zijn om van bovenaf te werken. Soms dien je een onderdeel te verwijderen om ergens goed genoeg bij te komen. Allereerst dien je de grote stroomkabel, die rechtstreeks van de accu komt, los te koppelen samen met de kabel uit het ontstekingsblok. Op dit punt is het noodzakelijk om de twee bouten waarmee de startmotor aan het motorblok is bevestigd, te verwijderen. Krijg je ze moeilijk los? Gebruik dan WD-40 Specialist Super Kruipolie. Deze spray dringt snel door tussen de bouten en maakt ze eenvoudig los. Nadat de twee bouten zijn verwijderd, kun je de startmotor verwijderen.
Voordat je de startmotor daadwerkelijk gaat vervangen, is het raadzaam om eerst enkele eenvoudige tests uit te voeren. Onderzoek allereerst het rondsel van de as, zodat je er zeker van bent dat er geen (af)gebroken tanden zijn. Test vervolgens de functionaliteit van zowel de elektromagneet als de startmotor zelf. Er worden twee kabels gebruikt die op de accu zijn aangesloten. De min moet op de metalen behuizing van de startmotor worden geklemd. Het is dan noodzakelijk om te controleren of de as met het rondsel voortbeweegt en of de motor draait wanneer je de twee contacten op de achterkant van de magneet aanraakt met de plus. Draait er niets? Dan kun je proberen om met een hamer de buitenkant van de behuizing een tik te geven, om vastgelopen delen los te krijgen. Geeft de startmotor nog steeds geen teken van leven? Dan dient deze te worden vervangen. Laat bij twijfel altijd een automonteur of -elektricien ernaar kijken. Soms blijkt namelijk dat vervanging dan toch niet nodig is.
De (nieuwe) startmotor dient weer op zijn oorspronkelijke plaats te worden gemonteerd. Voor deze actie gelden de voorgaande stappen, maar dan in tegengestelde volgorde. Bij sommige auto’s moeten de bouten worden aangedraaid met een nauwkeurig aanhaalmoment. Gebruik hiervoor een moment-/moersleutel. Vervang alle onderdelen die zijn verwijderd om deze handeling uit te voeren en test de juiste werking door het contact van de auto te draaien. Nu is jouw auto weer klaar om te rijden.
Als je elke stap uit deze how-to hebt doorlopen, dan weet je zeker dat de startmotor van jouw auto weer naar behoren functioneert. Zorg er altijd voor dat je voor het vervangen van de startmotor de nodige controles en tests hebt uitgevoerd, want anders vervang je misschien een startmotor die eigenlijk nog prima werkt. Ook is het van essentieel belang dat de auto stabiel en veilig op oprijbokken staat. Heb je zelf nog handige tips voor het vervangen van een startmotor? Deel ze met ons via Facebook of Instagram en inspireer anderen! Nu de auto weer start en je klaar bent om te rijden is het ook handig om de remblokken te checken, als deze vervangen moeten worden check dan deze how-to.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden