Op het moment dat je loopband slipt of stroef loopt tijdens het gebruiken, weet je dat er een probleem is met de schuifbeweging van de riem van de loopband. In de praktijk zul je merken dat wanneer je met een voet erop rust en je heel je lichaamsgewicht gebruikt, er een afname van de glijsnelheid plaatsvindt. Dit heeft doorgaans twee oorzaken: de riem van de elektromotor schuift óf de riem is niet goed genoeg gespannen. De riem wordt namelijk aangedreven door twee rollen aan de voor- en achterkant van de loopband.
Probeer daarom de riemspanning af te stellen, voordat je veranderingen aan de riem aanbrengt. Blijft de riem slippen na het juist afstellen of controleren, dan is de riem helaas aan vervanging toe.
Voordat je het compartiment van de motor opent, is het belangrijk om eerst de stekker van de loopband uit het stopcontact te halen. Draai de schroeven los waar de beschermende behuizing mee is bevestigd. Verwijder vervolgens de behuizing, zodat je toegang krijgt tot de motor. Waar deze zit, is afhankelijk van het merk en model. Meestal vind je de behuizing boven of onder de voorkant van de loopband en is deze gemaakt van hard kunststof materiaal.
Om met stap 2 te beginnen, is het belangrijk om eerst de aandrijfriem en de spanning te controleren. Vertoont de riem ongelijkheden of ontbreken er interne tanden? Zorg dan dat deze vervangen worden. Als het allemaal intact is, probeer er dan met één hand subtiel op te drukken. Let op: er mag niet meer dan 1 centimeter spelling of verschuiving in zitten. Is het wel meer dan 1 centimeter? Probeer dan vóór vervanging om de riemspanning te verhogen. Dit doe je door de twee achterste regelaars aan te passen, die de positie van de achter- én voorrol aanpassen.
Als de slippende beweging aanhoudt na het verhogen van de riemspanning, moet deze worden vervangen. Dat doe je door eerst de spanning van de riem te verminderen. Gebruik hiervoor de twee achterste regelaars die de positie van de rol aanpassen. Raadpleeg de meegeleverde inbussleutel om de regelaars tegen de klok in te draaien. Zorg dat ze voldoende worden losgemaakt, zodat ze geen trekkracht meer uitoefenen op de voorrol.
Draai de schroef los die de steunas van de voorrol vastzet. Tel daarbij het aantal slagen dat nodig is om deze los te draaien. Nadat de schroef is verwijderd, kan de voorste rol worden losgemaakt van zowel de zitting van de regelaar als de holte waar het andere uiteinde wordt ingebracht. De steun die de motor blokkeert, moet ook worden losgemaakt door de schroeven los te draaien. Bij Sommige merken/modellen is het op een slede gemonteerd. Deze maakt een bepaalde voorwaartse beweging mogelijk. Andere types beschikken over een verstelbare spanner.
Voor de volgende stap ga je de riem vervangen. Draai handmatig de motorpoelie om de riem van zowel de poelie als de bewegingstransmissie op de voorrol los te verwijderen. Doe dit aan de holle zijde. Zo kun je de nieuwe riem plaatsen op de motorpoelie en positioneren op de transmissiecilinder van de voorrol. Plaats vervolgens de as van de voorrol opnieuw in de holte.
Vervang de borg- en stelschroef aan het uiteinde van de steunas van de voorrol. Draai met hetzelfde aantal slagen als toen je deze verwijderde. Draai vervolgens de schroeven van de schuifsteun (of de spanner) van de motor vast om deze in zijn oorspronkelijke positie terug te brengen. De riem is nog niet volledig en correct gespannen. Hiervoor draai je de regelaars van de achterrol door de inbussleutel rechtsom te draaien. Is de riemspanning goed? Sluit dan de beschermende behuizing van de motor.
Door de eerdere stappen kan het zijn dat de positie van de loopband is veranderd. Om deze precies naar het midden te brengen, moet je de regelaar op het gedeelte waar de afstand tot de rand groter is, vastdraaien. Zo verhoog je de spanning. Let erop dat je dit doet terwijl de riem in beweging is. Wacht ook een paar minuten na elke aanspanning. Op deze manier geef je de riem de tijd om zichzelf correct te positioneren.
Bij de hierboven beschreven handelingen zit de riem van de loopband nog vrij los. Zo kan deze gemakkelijk van de schuiftafel worden losgemaakt. Profiteer hiervan om nog een paar keer met WD-40 Specialist Siliconenspray te spuiten. Wanneer de riem weer in elkaar zit en op de juiste manier is gespannen, laat je deze een paar minuten lopen. Zo kan het smeermiddel goed verdeeld worden. Let op: sommige loopbanden mogen niet worden gesmeerd met siliconen. Lees daarom goed de onderhoudshandleiding. Elk ander element, zoals schroeven en regelaars, kan tijdens (de)monteren worden behandeld met WD-40 Multi-Use Product. Hiermee reinig en bescherm je de onderdelen optimaal.
Nu je alle stappen hebt doorlopen, kun jij weer zorgeloos gebruikmaken van jouw loopband. Om zo lang mogelijk plezier te hebben van jouw apparaat, is het belangrijk om regelmatig de spanning van de riem en de positie van de band te controleren. Zo voorkom je ongewenste verrassingen en blijft de riem van je loopband in topconditie. Net als jijzelf!
Naast het vervangen van de riem van je loopband is het ook belangrijk om regelmatig onderhoud aan je crosstrainer uit te voeren. Weten hoe je dit doet? Lees er alles over en wij helpen je in een paar simpele stappen.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden