De remblokken van je auto dienen te worden vervangen als deze versleten en dun worden. Verschillende automodellen zijn voorzien van een speciale verbruiksdrempelsensor. Deze sensor activeert een waarschuwingslampje in het dashboard op het moment dat de drempelwaarde is bereikt. Het vervangen van de remblokken bevat dezelfde stappen, ongeacht het type auto. Afhankelijk van het model en de fabrikant kunnen er wel verschillen zijn in zowel de klemstructuur als de bevestigingsstructuur van de remblokken. Houd daar rekening mee als je de remblokken zelf gaat vervangen.
Er zijn twee remblokken voor elke rem. Deze bevinden zich in een klem die het remoliecircuit ontvangt. Ze zitten zeer dicht bij de remschijf die ertussen is geplaatst. Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, drukt een zuiger – aangedreven door het oliecircuit – de remblokken tegen de schijven. Zo wordt er effectief geremd. Over het algemeen is het bij vervanging van remblokken van een band ook noodzakelijk om die van de corresponderende band te vervangen. Bijvoorbeeld beide voorbanden. Op deze manier voorkom je verschillen in effectiviteit tussen de twee remacties.
Om de remblokken te vervangen, dien je de auto eerst omhoog te krikken. Zo komen de banden vrij van de grond. Gebruik een geschikte parkeerplek en voeg eventueel hout (of ander materiaal) toe, zodat de auto absoluut niet kan bewegen. Verwijder de band en je zult direct de klem met de remblokken zien. Open vervolgens de motorkap en open de dop van de remolietank, zodat je de druk ervan af kunt laten.
De klem heeft de vorm van een manchet. Deze ontvangt het remsysteem, de ABS-aansluiting en de verbruikssensor. Scheid beide kabels door de specifieke connectoren los te koppelen. Draai vervolgens de twee bouten (of andere vergrendelingssystemen) los, waarmee de klem van binnenuit aan de steun is bevestigd. Gebruik bij weerstand WD-40 Specialist Kruipolie. Sommige auto’s hebben ook een veer of ander vergrendelingselement dat verwijderd dient te worden. Om de remblokken te vervangen, moet de klem worden verwijderd. Zo blijft deze verbonden met de olieleiding. Zit er vuil? Spuit dan een beetje WD-40 Specialist Remmenreiniger en veeg het vervolgens schoon.
Over het algemeen blijft één blok (de buitenste) op de steun. Deze kan gemakkelijk worden verwijderd. Het andere blok in de klem kan blijven zitten. Deze houdt contact met de zuiger en kan bij het verwijderen extra problemen tot gevolg hebben. Aangezien de zuiger nog steeds volledig in zijn zitting moet worden geduwd, kun je een klem gebruiken (indien je niet over het juiste oprolgereedschap voor de remmen beschikt). Hierbij duw je het blok en de zuiger tegelijkertijd, waarna je het blok gemakkelijk loskrijgt. Reinig alles met WD-40 Specialist Remmenreiniger en droog het geheel af met een doek en keukenpapier.
Bij het vervangen, dien je altijd twee nieuwe, identieke remblokken aan te schaffen. Voordat je ze in de steun plaatst, kun je het beste een beetje anti-pieppastaaanbrengen op de punten waar ze op de steun rusten. Zo blijft alles geluidloos. De remblokken moeten op de twee delen van de schijf worden geplaatst. Controleer zorgvuldig de juiste manier van plaatsing, voordat je de klem weer terugplaatst.
De klem moet op de juiste positie op de steun worden geplaatst. De kabels die hieruit komen en het interne remblok moet opnieuw worden aangesloten op de sensor en ABS-connectoren. Zodra alles op z’n plek zit, vervang je de bouten waarmee de klem aan de steun is bevestigd. Zorg dat je van tevoren een beetje schroefdraad hebt aangebracht. Zo voorkom je dat er iets losraakt door trillingen. Nu kun je de band weer bevestigen en de auto laten zakken.
Sluit de remolietank door de dop vast te draaien. Ben voorzichtig met de kabels van de oliepeilsensor. Mogelijk zijn er enkele druppels vloeistof gelekt toen de klemzuiger uit zijn positie werd geduwd. Start de auto en druk het rempedaal een paar keer goed in. Zet vervolgens de motor af, controleer het oliepeil opnieuw en vul indien nodig bij. Om de juiste werking van het remsysteem te controleren, is het raadzaam om een klein stukje te rijden en vervolgens zachtjes te remmen. Vermijd abrupt of diep remmen tijdens de eerste 100 tot 150 kilometer van je rit.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden