Ondanks de ontwikkeling op het gebied van constructietechnieken en materialen in de afgelopen decennia, ligt de klassieke “vijand”, roest, nog altijd op de loer. Fietsen brengen namelijk een groot deel van hun leven buiten door en komen tijdens het gebruik in aanraking met smog, water, modder en vuil. Dit komt bij eenvoudig gebruik als toerisme en sportgebruik voor. Dit leidt met name tot het risico van oxidatie van metalen onderdelen en wat een belangrijke reden is om roest van je fiets te verwijderen. Deze bescherm je op verschillende manieren: er zijn gelakte delen zoals het frame, andere delen zijn verchroomd (bijvoorbeeld sommige sturen of velgen) of ze zijn behandeld op andere manieren.
Zoals we allemaal weten, is er nooit een definitieve maatregel tegen roest. Neem je niet de juiste maatregelen? Dan bestaat de kans dat roest zelfs de beschermde oppervlakken aantast. Voer daarom de onderhoudsactiviteiten uit op meerdere vlakken. Dit omvat: preventie en onderhoud; of reparatie en herstel van verroeste onderdelen. Deze maatregelen zijn afhankelijk van de ernst van de schade. Volg onderstaande stappen en ontdek hoe je roest van je fiets kan verwijderen.
Preventief optreden is essentieel vanaf de dag dat je een nieuwe fiets krijgt of koopt. Na gebruik in een natte en modderige omgeving zijn de belangrijkste werkzaamheden wassen (bij voorkeur met WD-40 Specialist Bike Cleaner) en drogen.
Is je fiets schoongemaakt? Behandel dan de onderdelen (met het grootste risico op roest) met een waterafstotend smeermiddel, zoals de WD-40 Smart Straw. Het beschermt metaal tegen roest en corrosie, maakt vastgelopen onderdelen los en beschermt oppervlakken tegen vocht. Zo verwijder je geen roest van je fiets, maar voorkom je het!
Daarnaast verwijdert het vet-, teer- en lijmvlekken van elk niet-poreus oppervlak. Deze werkzaamheden zijn vooral belangrijk voorafgaand aan het stallen van je fiets.
Metalen onderdelen die niet worden beschermd door verf of andere coatings, hebben de meeste kans op roest. Verschijnen de eerste tekenen van roest? Wacht dan niet langer met actie ondernemen, want het zal zich snel verder verspreiden en steeds ernstigere schade veroorzaken. Is de roest een patina (een doffe corrosielaag) zonder schade aan het metaal? Gebruik dan WD-40 Smart Straw.
Is de roest dieper ingeslagen? Gebruik dan schuurpapier (120-180). Wrijf herhaaldelijk totdat de roest volledig is verwijderd. Vervolgens behandel je het met WD-40 Smart Straw.
Om roest van deze onderdelen te kunnen verwijderen, moet eerst uitgehard vet en slib verwijderd worden. Dit kan je doen door de onderdelen in te spuiten met onze WD-40 Bike Degreaser. Dit product is oplosbaar, verwijdert snel vet, olie en vuil, laat geen resten achter en hoeft niet worden gespoeld. Nadat de onderdelen gedroogd zijn, is het tijd om de onderdelen met een staalborstel te behandelen. Ga herhaaldelijk met de staalborstel over de onderdelen, waarbij het te behandelen deel nat wordt gehouden met water.
Wanneer de roest volledig verwijderd is, is het belangrijk om alle onderdelen goed te drogen. De behandeling wordt afgesloten met het aanbrengen van WD-40 Smart Straw aan de voor- en achterkant. Het is aan te raden om de ketting met WD-40 Specialist Fiets Kettingspray in te smeren. De spray dringt door in de kettingverbindingen en helpt bij het beschermen in natte situaties. Daarnaast creëert het een beschermende film dat minder stof aantrekt in droge situaties.
Nu volgt het meest uitgebreide werk. Verwijder de verf tot op het metaal. Dit kan met schuurpapier (nr. 120-180), maar ook met een haakse slijper met een schuurschijf van dezelfde korrel. Heeft het verwijderen van de verf het metaalniveau niet verlaagd? Gebruik dan direct een primer met een spuitbus. Zorg dat je met tape en papier de onderdelen afschermt die je niet wil inspuiten. Schuur de primer met zeer fijn schuurpapier (nr. 600-800) tot het oppervlak glad en ononderbroken is. Maak vervolgens met een doek schoon en verwijder het maskeerpapier.
Is de verf helemaal droog? Voer dan twee afrondende taken uit. Breng een laag schuurpasta aan met watten en verwijder het met een doek. Gebruik vervolgens een poetsmiddel en trek er een microvezeldoek overheen. Breng tot slot een laag transparante beschermende vernis aan op het behandelde deel. Dit doe je wederom in spuitvorm. Zo wordt het oppervlak glanzend en wordt er een barrière tegen weersinvloeden gevormd.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden