De remkabel van je fiets dient vervangen te worden als deze versleten of gebroken is. Remkabels zijn gemaakt van stalen vlechtwerk. Aan de ene kant zit een metalen klem. Deze is bolvormig of tongvormig, zodat de kabel stevig op de remhendel is aangesloten. De remkabel wordt veel belast, waardoor deze na verloop van tijd slijt. Dit gebeurt meestal in de buurt van de klem, terminal of langs het pad van de huls.
Dan een ander probleem: wanneer een fiets niet goed gedroogd en gesmeerd wordt op het moment van opslag, kan oxidatie optreden. De kabels zullen slecht glijden en de remhendels zijn moeilijk te bedienen. In deze how to leggen we uit hoe je het beste de remkabel van je fiets kan vervangen.
De eerste stap van het vervangen van de remkabels van je fiets is het controleren van het type rem. Wanneer het remsysteem van je fiets is gemaakt van staalkabels, zijn er drie verschillende soorten remmen:
Wanneer je de fiets remkabel moet vervangen, maakt het niet uit welke soort rem er op jouw fiets zit. Let wel op dat de verbinding met de rem anders kan zijn. Ook de regelaar, zoals de hendel, kan per type rem verschillen.
Begin met het losmaken van de remklem. De manier van losmaken verschilt per type rem. Bij een remklauw of V-rem zit de rem op de klem. Bij een cantilene rem heeft de rem een klem met een boog. Deze boog bevat twee kabels die wordt bediend door twee veerkussens.
Verwijder de kabel uit de rem en verplaats de remhendel. De terminal wordt zichtbaar. Draai daarna de regelaar en de hendel op de vergrendelingsring. Dit zorgt ervoor dat de groeven op één lijn liggen. Vervolgens kun je de kabel en de terminal verwijderen. Daarna kun je de kabel uit de huls verwijderen. In de video hiernaast zie je hoe dit werkt.
Wanneer je de huls hebt onderzocht kun je de nieuwe kabel plaatsen. Zorg er tijdens het controleren voor dat de huls er goed uitziet. Wanneer de huls er goed uitziet plaats je de nieuwe kabel en gebruik je hierbij een ruime hoeveelheid WD-40 Specialist Smeerspray met PTFE. De spray zorgt namelijk voor smering en bescherming tegen wrijving en water.
Plaats de hendel op de juiste zitting van de remhendel. Draai daarna de regelaar en de ringmoer in de juiste positie. Let hierbij op dat de twee groeven niet samenvallen, anders steekt de remkabel uit. Zorg er daarna nog voor dat je de hulskop tegen de hendel en de remregelaar plaatst.
De remkabel steekt uit het onderste gedeelte van de huls. Het kan voorkomen dat het uiteinde van deze buis gebogen is. Steek de kabel in de remklem. Voordat je de rem vastdraait, moet je eerst de twee pads vastdraaien zodat deze dichter bij de velg komen. Hou de rem goed in zijn positie. Draai de schroefklem daarna goed vast en blokkeer de kabel. Knip vervolgens de kabel 3 á 4 cm van de klem af. Zorg dat je hiervoor een goed mes gebruikt om te voorkomen dat het stalen vlechtwerk gaat rafelen. Nu je deze stap hebt voltooid, kun je door naar de laatste stap van het vervangen van de fiets remkabel.
Steek de speciale metalen uiteinden over de afgeknipte uiteinden van de kabel. Let op dat je dit iets moet vervormen. Zet hem daarna vast met een klem om te voorkomen dat het wegglijdt. Controleer tot slot de werking van de rem, en de afstand van de remblokken tot de velg. Indien nodig pas je de positie aan. Let op dat dit afhankelijk is van jouw type rem.
Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 Multi-Use Product werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld. WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rechten voorbehouden