tracking

Hoe kan ik mijn compressor het beste onderhouden?

Het onderhouden van een compressor is erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat de compressor goed blijft werken.

Een compressor heeft drie belangrijke componenten:

  1. Het compressor blok, bestaat uit een cilinder en een zuiger die aangedreven worden door een elektrische motor.
  2. De persluchttank.
  3. De afgifte- en besturingseenheid.

De interne druk van een compressor wordt gemeten door middel van een speciale manometer. Sommige compressors hebben twee manometers: een die de druk in de tank aangeeft en de andere geeft de uitlaat aan. Door een speciale knop kun je de luchtdruk instellen. De capaciteit van de compressor bepaald de beschikbare luchtreserve. De meeste compressors hebben een tank van 24 liter. Deze zijn geschikt voor middelmatig tot zwaar gebruik. Het gewicht van deze compressors zit tussen de 15 en 30 kilogram. De afmeting van zo’n compressor is te vergelijken met een middelgrote reiskoffer. De compressor is een robuust en duurzaam product. Zorgvuldig onderhoud is erg belangrijk voor een goede werking van de compressor. Daarom moet je een compressor regelmatig reinigen met perslucht. Ook is het belangrijk om de wielen onder de compressor te smeren met WD-40 Multi-Use Product. Het product biedt goede smering en verdrijft vocht.

Dingen die ik nodig heb

Step 1: Controleer en reinig het luchtfilter.

Een compressor haalt lucht uit de omgeving en drukt de lucht samen. De stof in de lucht kan de compressor unit beschadigen. Daarom heeft de compressor een luchtfilter. Voor effectief onderhoud moet je de container regelmatig openen en het filter eruit halen. Reinig het filter door er perslucht op te blazen of door het filter te wassen. Lijkt het filter na het reinigen verstopt of gescheurd, dan moet je het filter vervangen.

Controleer en reinig het luchtfilter.

Step 2: Controleer het oliepeil en vul deze bij.

Compressie wordt uitgevoerd door bewegende onderdelen en de zuiger. Daarom worden deze constant gesmeerd met een speciale olie. Deze olie vind je in de tank van de compressor. De dop van deze tank heeft een staafje waarmee je kunt controleren hoeveel olie er in de tank zit. Zit er te weinig olie in de tank? Voeg dan wat olie toe. Gebruik hiervoor olie die door de fabrikant wordt aangeraden. Vaak kun je hier een multigrade auto-olie voor gebruiken. Zie je bij de controle dat de olie te donker of te vies is? Vervang dan alle olie. Voer de olie-controle om de 50 gebruiksuren uit.

Controleer het oliepeil en vul deze bij.

Step 3: Het schoonmaken van de condensafvoer.

Op de bodem van de tank verzamelt zich na verloop van tijd een laagje condens. Verwijder dit minimaal één keer per drie maanden. Dit kun je doen met behulp van een geschikte schroefklep onder de tank. Het is belangrijk om deze stap uit te voeren omdat de vloeistof in de tank roest kan veroorzaken. Dit tast de tank op lange termijn aan. Soms is de klep van de compressor vastgeroest waardoor hij niet losgedraaid kan worden. In dit geval gebruik je WD-40 Multi-Use Product. Dit product beschermt tegen roest, kruipt in vastzittende onderdelen, verdrijft vocht en biedt goede smering. Let op dat je deze handeling pas uitvoert wanneer de tank helemaal leeg is. 

Het schoonmaken van de condensafvoer.

Step 4: Controle van de drukschakelaar.

De luchtdrukschakelaar is het interne drukelement in de tank. De stroomafvoer en de motor stopt wanneer het vooringestelde niveau is bereikt. Vervolgens daalt de druk en start de drukschakelaar de motor opnieuw. Kijk regelmatig op de manometer om te controleren wanneer de motor uit-en ingeschakeld is. Controleer ook de druk die is aangegeven in de bedienings- en onderhoudshandleiding. Wanneer de waarden kloppen kan de maximale druk worden aangepast. Dit doe je door een schroef in de behuizing van de drukschakelaar te plaatsen. Deze bereik je door de behuizing te verwijderen. 

Controle van de drukschakelaar.

Step 5: Controleer de uitlaatluchtdruk.

De klep die de uitlaatluchtdruk regelt heeft een manometer met een knop die de afstelling mogelijk maakt. Sluit de knop om de efficiëntie hiervan te controleren. De manometer geeft nu 0 bar aan. Stel deze vervolgens af. De manometer moet dezelfde druk aangeven als de manometer van de drukschakelaar. Zit hier een verschil in dan moet je de klep volledig vervangen.  Heb je hier ervaring mee? Demonteer dan de interne elementen en behandel deze met een beetje Multi-Use Product.

Controleer de uitlaatluchtdruk.

Step 6: Onderdelen onderhouden.

De onderdelen, zoals de pistolen en opblaas-mondstukken zijn bevestigd aan de lucht-toevoerslang. Hiervoor moet je de interne delen smeren. Doe dit – tenzij anders aangegeven door de fabrikant – door de mechanismen te smeren met een minimale hoeveelheid smeerolie. Smeer de schroef- en koppeling verbinding regelmatig in met een beetje Multi-Use Product. Dit zorgt ervoor dat de onderdelen schoon blijven en het biedt ook bescherming tegen roest. Als je de compressor na lange tijd weer gaat gebruiken is het verstandig om de onderdelen te smeren met een beetje Multi-Use Product.

Onderdelen onderhouden.

Je compressor is nu weer goed onderhouden.

Na het uitvoeren van bovenstaande stappen heb je de controle en het onderhoud aan je compressor succesvol uitgevoerd. Let wel op dat je deze stappen voor het onderhouden van je compressor na een aantal gebruiksuren weer herhaalt, zodat je compressor goed blijft functioneren. Ben je benieuwd hoe je de cilinder van je kettingzaag kan onderhouden, bekijk dan deze how to.

Vergelijkbare how to's

Meld u aan voor exclusieve aanbiedingen & nieuwsberichten!

© 2020 WD-40 Company